Tåg&Resa

Nattåg

Nattåg. Om man inte bor i södra Sverige och ska till norra Europa åker de flesta nattåg på resan ut och hem. Det kostar en del att åka nattåg, men man tjänar in en hotellnatt och det blir ett smidigt sätt att ta sig framåt när man ändå sover.
Vissa åker mycket nattåg, stannar på olika platser dagtid längs vägen, andra gör tvärtom, åker dag och sover på hotell längs vägen. De flesta tar 1 nattåg någonstans längs sträckan, 2 om de ska långt och så lika tillbaka.

Det finns olika standarder och dessa skiljer sig åt på olika bolag. Men ungefär är det som finns:
Liggvagnar/cochette, enklare kupéer med 4 – 6 liggplatser. Åsikterna går isär ifall det är bekväma nog eller inte. Där har jag ändrat mig, förr sov jag utan problem även i snälltågets gamla liggvagnar, men nu efter 50, nej nu vill jag ha sovvagnsstandard, ryggen mår inte bra av stenhårda britsar. Det är också den enda kupén där man får plats fler än 3, så är man en familj större än så, kan det vara ett sätt att få sova tillsammans.
Högre standard har sovvagnar för 2 till 3 personer.
Oftast finns även första klass kupéer, med egen dusch.
I dessa olika kupéer kan man boka enstaka platser, ofta går det att välja dam/herr/blandat.
Eller så kan man, oftast, boka en privat kupé för sällskapet, till en högre kostnad om man inte fyller den.
Sen finns ofta det billiga alternativet att boka en vanlig sittplats över natten, men då får man vara beredd på att vara trött dagen efter.

Frukost hos de vanligaste bolagen som svenskar nyttjar:
Nightjet, ingår, man får välja från meny i sovkupé, får en mindre påse i liggkupé. Färska frallor.
Snälltåget: Det går att köpa till frukostpåse, inte prisvärd ens om den vore gratis. Huvudingrediensen är en trött färdiggjord macka som legat i kylskåp över natten mm.
SJ: har frukost i första klass, ibland i form av kupong till en hotellfrukostbuffe nära stationen.

Nattåg att effektivisera resan mot södra Europa med (och det är mysigt, barn brukar älska att sova på tåg, som en koja):
Genom Sverige: Det finns ett antal nattåg från norra Sverige till Stockholm. om det inte kommer sent fram så hinner man vidare för att sedan ta ett nattåg i Hamburg. Men det blir lite mycket tågåkande i sträck. Kanske man kan ta en dag/natt i Stockholm/Malmö/Köpenhamn/Hamburg innan man far vidare.
Stockholm-Malmö är ett bekvämt prisvärt alternativ. Det inkommer väldigt tidigt till Malmö Central, men det gör att man hinner till Lunch i Hamburg. Därifrån hinner man till tex München, eller tom Innsbruck, under resten av dagen.
Ut ur Sverige: Från September 2022 kommer SJ börja köra sträckan Stockholm- Hamburg, med tåg med både ligg och sovvagnar. Det ser jag fram emot. Observera dock att tågen stannar vid en annan station än Hauptbahnhof i Hamburg. Många fjärrtåg stannar även där, så det fungerar bra, men lite snöpligt om man missat detta i sin planering…
Sedan tidigare finns Snälltågen som kör Stockholm-Berlin sommartid och vissa lov och helger. De är bra såtillvida att de gör det här, först innan någon trodde det skulle funka, svårt att vara ny uppstickare i tågbranschen. Men standarden är inte vad man förväntar sig på 2020-talet. Det är samma vagnar, som Bahn (tyska SJ) körde samma sträcka på 80 talet, orenoverade. Så det är obekvämt. Jag har testat lite olika, och om nu det är bäst att komma tidigt till Hamburg på morgonen eller åka därifrån vid midnatt ur tidsplanringsperspektiv. Då förordar jag starkt ett byte i Malmö, för att delen av resan man sitter upp ska vara i en skön SJ-stol. Det räcker att sova en kort natt på den stenhårda britsen (ibland finns en extra madrass, som höjer bekvämligheten något, men det är slumpen som avgör om den finns, enligt min tågvärd).
Hamburg – söderut åker man till Zürich, Innsbruck och Wien. Det går några ytterligare från Berlin, som nås på ett par timmar från Hamburg. Det finns både ligg, sov och sittvagnar. Dessa körs av Nightjet, Österikiska järnvägsbolagets nattåg. bra karta finns här.
Längre bort finns fler olika nattåg, tex München – Kroatien, olika sträckor över Alperna, dessa körs av Nightjet eller samarbetspartners till dem, se karta. I Frankrike finns också nattåg, endast med couchette, liggvagnar för 4 och i högsäsong kan man inte boka egen kupé. Dessa har jag ingen personlig erfarenhet av.

Etikett:
Vissa vill sova in i det sista, andra vill vakna tidigt och äta frukost. I värsta fall ska man gå av olika tider. Sj brukar placera folk så de går av på samma ställe om det går, Snälltåget tar ingen hänsyn till det. Om man delar kupé med andra resenärer är det bra om man kommer överens om vad som gäller på morgonen. Kanske får man äta frukosten i korridoren för att inte störa. Pyjamas står det om under rubriken kläder.

Denna sida använder kakor för din bekvämlighet. Vi säljer ingen Information om dig till någon. Acceptera med att klicka på länken. Tack!